Nazwa usługi:

WYMELDOWANIE Z POBYTU STAŁEGO LUB CZASOWEGO ORAZ ZGŁOSZENIE WYJAZDU POZA GRANICE RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Każdy kto opuszcza swoje miejsce pobytu stałego musi wymeldować się z miejsca dotychczasowego zameldowania na pobyt stały. Podobnie jest w przypadku wyprowadzki z miejsca pobytu czasowego - jeżeli osoba wyprowadzi się przed upływem zadeklarowanego terminu pobytu, musi ten fakt zgłosić w urzędzie.

Lista dokumentów wymaganych do realizacji usługi:

·         wypełniony formularz - pobierz i wypełnij, a następnie wydrukuj go

·         dowód osobisty albo paszport.

Miejsce  złożenia wniosku:

Urząd Gminy Kotlin, pokój nr 4

lub przez Internet: jeśli masz Profil Zaufany na platformie ePUAP lub bezpieczny podpis elektroniczny.

·          

Opłaty:

Zgłoszenie wymeldowania nie podlega opłacie skarbowej.

Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia potwierdzającego wymeldowanie wynosi 17 zł (takie zaświadczenie dostaniesz na wniosek).

Czas realizacji:

Wymeldowanie następuje bezpośrednio po złożeniu formularza.

Podstawa prawna:

·         ustawa z  24.09.2010 r. o ewidencji ludności,

·         ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego,

·         rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017r.  w  sprawie  określenia  wzorów  i  sposobu  wypełniania  formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego

Inne informacje:

1.       Obywatel  polski  może  wymeldować  się  z  miejsca  pobytu  stałego  lub  czasowego dokonując zameldowania w nowym miejscu pobytu. 

2.       Obywatel  polski,  który  opuszcza  miejsce  pobytu  stałego  albo  opuszcza  miejsce pobytu  czasowego  przed  upływem  deklarowanego  okresu  pobytu  obowiązany  jest wymeldować się.

3.       Obywatel polski, który wyjeżdża z kraju z zamiarem stałego pobytu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany zgłosić swój wyjazd. Zgłoszenie wyjazdu poza  granice  Rzeczypospolitej  Polskiej  skutkuje  wymeldowaniem  z  miejsca  pobytu stałego i czasowego. Obywatel polski, który wyjeżdża poza granice Rzeczypospolitej Polskiej,  bez  zamiaru  stałego  pobytu,  na  okres  dłuższy  niż  6  miesięcy,  jest obowiązany zgłosić swój wyjazd oraz powrót.

4.       Rodzic,  opiekun  prawny  lub  opiekun  faktyczny  wymeldowują  z  pobytu  stałego  lub czasowego osoby, które:

-        nie  mają  zdolności  do  czynności  prawnych  (osoby  całkowicie ubezwłasnowolnione, dzieci do 13 lat),

-        mają  ograniczoną  zdolność  do  czynności  prawnych  (osoby  częściowo ubezwłasnowolnione, dzieci w wieku od 13 do 18 lat).

 

Zgłoszenie zgonu dokonane w urzędzie stanu cywilnego, zgodnie z przepisami prawao aktach stanu cywilnego, zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej z miejsca pobytustałego i czasowego.

Organ  gminy  wydaje  z  urzędu  lub  na  wniosek  właściciela  bądź  innego  podmiotu dysponującego  tytułem  prawnym  do  lokalu,  decyzję  w  sprawie  wymeldowania obywatela polskiego, który opuścił miejsce pobytu stałego albo opuścił miejsce pobytu czasowego  przed  upływem  deklarowanego  okresu  pobytu  i  nie  dopełnił  obowiązku wymeldowania się.