Nazwa usługi:

ZAMELDOWANIE NA POBYT STAŁY LUB CZASOWY ORAZ ZGŁOSZENIE POWROTU Z WYJAZDU POZA GRANICE RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 

Wymagane dokumenty:

1/ Ważny dowód osobisty lub paszport.
2/ Wypełniony formularz zgłoszenia pobytu stałego lub formularz zgłoszenia
pobytu czasowego.
3/ Do wglądu - dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu. Dokumentem
potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być w szczególności umowa
cywilnoprawna, odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi
wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu.

 

Obywatel polski dokonuje zameldowania na pobyt stały lub czasowy:
1) w formie pisemnej, na formularzu, w organie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której zamieszkuje, przedstawiając do wglądu dowód osobisty lub paszport, albo
2) w formie dokumentu elektronicznego, na formularzu umożliwiającym wprowadzenie danych do rejestru PESEL przez  organ, o którym mowa w pkt 1, pod warunkiem otrzymania urzędowego poświadczenia odbioru.

Obywatel polski dokonujący zameldowania na pobyt stały lub czasowy w formie pisemnej, przedstawia potwierdzenie pobytu w lokalu, dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu na formularzu  zgłoszenia pobytu stałego lub formularzu zgłoszenia pobytu czasowego oraz do wglądu - dokument potwierdzający tytuł
prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu.

Obywatel polski dokonujący zameldowania na pobyt stały lub czasowy w formie dokumentu elektronicznego dołącza do formularza dokument elektroniczny potwierdzający jego tytuł prawny do lokalu, a w razie niemożności jego uzyskania - odwzorowanie cyfrowe tego dokumentu, a obywatel nieposiadający tytułu prawnego do lokalu dołącza do formularza
dokument elektroniczny zawierający oświadczenie właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu potwierdzające pobyt w lokalu oraz dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu, a w razie niemożności ich uzyskania - odwzorowanie cyfrowe tych dokumentów.

W przypadku dołączenia odwzorowania cyfrowego dokumentów potwierdzających tytuł prawny do lokalu organ gminy w razie uzasadnionych wątpliwości może żądać okazania oryginałów tych dokumentów.

Przy zameldowaniu na pobyt czasowy należy wskazać deklarowany okres pobytu w tym miejscu.
W przypadku zgłoszenia zameldowania przez pełnomocnika należy dodatkowo przedłożyć:
· pisemne pełnomocnictwo,
· dokument tożsamości pełnomocnika.

 

Miejsce  złożenia wniosku:

Urząd Gminy Kotlin, pokój nr 4

Opłaty:

zameldowanie – czynność zameldowania jest bezpłatna,

zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały (przy zameldowaniu) – bezpłatne,

zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy – 17,00 zł

 

Opłaty wnosi się na rachunek bankowy Urzędu Gminy Kotlin  przelewem na konto: PKO 41  1020  2212  0000  5102  0027  6956

Czas realizacji:

Niezwłocznie:

-        organ  dokonujący  zameldowania  na  pobyt  stały  wydaje  z  urzędu  osobie  zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały ważne do chwili zmiany miejsca zameldowania,

-        organ  dokonujący  zameldowania  na  pobyt  czasowy  wydaje  osobie,  na  jej wniosek, zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy (po uiszczeniu opłaty w kwocie 17,00 zł), ważne nie dłużej niż do upływu terminu zameldowania.

-         

Podstawa prawna:

·         ustawa z  24.09.2010 r. o ewidencji ludności;

·         ustawa z 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego

·         rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 13.12.2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego.

Inne informacje:

   Zameldowanie w nowym miejscu pobytu skutkuje jednoczesnym wymeldowaniem z poprzedniego miejsca pobytu.

Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.

 Zameldowania dzieci obywateli polskich zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokonuje z urzędu kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia.

 Obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.

 Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy służy wyłącznie celom ewidencyjnym i ma na celu potwierdzenie faktu pobytu osoby w miejscu, w którym się zameldowała.
Jeżeli dane zgłoszone do zameldowania lub wymeldowania budzą wątpliwości o zameldowaniu lub wymeldowaniu rozstrzyga organ gminy w drodze decyzji administracyjnej.
Równocześnie można mieć jedno miejsce pobytu stałego i jedno miejsce pobytu czasowego.